ЛІНГВОПРАГМАТИЧНІ АСПЕКТИ МАНІПУЛЯТИВНИХ СТРАТЕГІЙ У МОВЛЕННІ ПЕРСОНАЖІІВ А. МАНДЗОНІ «ЗАРУЧЕНІ»
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-6530.2023.43.06Ключові слова:
маніпуляція, газлайтинг, проекція, стратегія безглуздих розмов, стратегія узагальнення та очорнення, стратегія постійного розчарування, перлокутивний ефектАнотація
У статті проаналізовано маніпулятивні стратегії в мовленні персонажів роману А. Мандзоні «Заручені». Маніпулятивну стратегію розглянуто як цілеспрямований вплив маніпулятора з поєднанням вербальних і невербальним засобів, метою якого є зміна когнітивних установок та поведінки жертви, що суперечить її волевияву. Досліджено закономірності між маніпулятивною стратегією, вербальним та невербальним мовленням маніпулятора та жертви, перлокутивним ефектом, а також визначено стилістичні фігури, які використовує автор для опису відповідної поведінки персонажів. Зокрема для вираження стратегії газлайтингу, в основі якого знаходиться контрадикторність, автор використовує слова-афективи, асиндетон, тактику перебільшення, повтори та наказовий спосіб; для вираження проекції, яка полягає у перенесенні своєї відповідальності на іншу людину – метафоричні порівняння, антитези; для стратегії безглуздих розмов, в основі яких знаходяться монологи, що призводять до плутанини – неповні речення, повтори, асиндетон; для узагальнення та очорнення, що характеризуються нечіткими та абстрактними твердженнями – неповні речення та слова-афективи; для вираження стратегії постійного розчарування, в основі якої знаходиться постійне розчарування маніпулятора своєю жертвою – асиндетон, вигуки, синтаксичний паралелізм та повтори. Досліджено перлокутивний ефект, який є подібним у кожній стратегії. Вербальна та невербальна поведінка жертви свідчить про дискомфорт та страх: тремтіння, опущений погляд, мовчазна покірність.
__________
Література:
- Бігунова, Н. О. «Ілокутивні цілі та перлокутивний ефект мовленнєвого акту схвалення (на матеріалі англомовного літературного дискурсу)». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету 38 (2019): 55–59.
- Гуменюк, О. Є. Психологія впливу (Тернопіль: Економічна думка, 2003), 304.
- Житнікова, Т. А. «Політичне маніпулювання: суть та механізми захисту». Молодий вчений 6 (2014): 620-623.
- Зимова, І. А. «Психологічна характеристика розуміння мовного повідомлення». Мовленнєвий вплив у сфері масової комунікації (1990): 161-169.
- Зірка, В. В. Маніпулятивні ігри у рекламі: лінгвістичний аспект (Дніпропетровськ: ДНУ, 2004), 291.
- Зірка, В. В. «Мовна парадигма маніпулятивної гри в рекламі.» (Автореф. дис. д-ра філол. наук, Київ, 2005), 34.
- Коваленко, А. М. «Мовні засоби реалізації маніпулятивного впливу в сучасних англомовних ЗМІ». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету 38 (2019): 214–218.
- Козак, С. В. «Комунікативні стратегії як засіб маніпулятивного впливу в англомовних прес-релізах». Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» 23 (2012): 68–70.
- Левченко, Л. О. «Психологічні особливості діяльності засобів масової інформації». Людина і політика 2 (2001): 103-108.
- Леонтьєв, А. А. Основи психолінгвістики (2003), 287.
- Мегентесів, С. А., Мохамад, І. Лінгвістичні аспекти психічного впливу та прийомів маніпуляції (Краснодар, 1997), 111.
- Різун,В. В., Непийвода, Н. Ф., Корнєєв, В. М. Лінгвістика впливу (Київ, 2005), 148.
- Руда, О. Г. Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі (Київ, 2012), 232.
- Словник психологічних термінів (Київ, Україна, 2015), https://nuph.edu.ua/slovnik-psihologichnih-terminiv/ (дата звернення: 20.02.23).
- Tecniche di manipolazione psicologica La mente meravigliosa (Roma, Italia, 2018), https://lamenteemeravigliosa.it/tecniche-di-manipolazione-psicologica/
Джерельна база:
- Manzoni, A. I promessi sposi, https://it.wikisource.org/wiki/I_promessi_sposi_(Ferrario).