ОБРАЗНІ ДОМІНАНТИ ХУДОЖНЬОЇ УРБАНІСТИКИ ТАГАРА БЕН ДЖЕЛЛУНА: МІСТО МІЖ ПАМ’ЯТТЮ І ЗАБУТТЯМ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-6530.2018.34.04%20Ключові слова:
ґештальт, місто, імміґрація, мультикультурний дискурс, забуття, пам'ять, постколоніальна проза, оповідна ідентичність, травма, франкофонна літерату-ра, урбаністикаАнотація
Розвідка пропонує аналіз образу міста в окремих текстах літературного доробку сучасного французького письменника марокканського походження Тагара Бен Джеллуна. На вибраному матеріалі дослідження, зокрема ранніх романах автора («Гарруда», 1976; «Писар», 1983 та «Священна ніч», 1987), а також його поетичному циклі «Сонячні шрами» (1972) концептуалізовано художньо-естетичну специфіку урбаністичного імаґінарію автора в контексті його драматичного іммігрантського досвіду та мультикультурних мистецьких практик, прослідковано динаміку міських мотивів письменника як самобутню ідіостильову й культурну матрицю. З опертям на наявні праці з обраної тематики, у розвідці розширено предметний корпус: урбаністичні образи актуалізуються на основі прози, а також вибраної поезії автора до та після його еміграції з Марокко до Франції; вони співвіднесені з первнями його оповідної ідентичності сформованої у процесі суперечливого і драматичного іммігрантського досвіду. Задля втілення поставленої мети, у розвідці залучено культурно-історичну методологію, а також здобутки студій інтертекстуальності, герменевтики, наратології та психоаналізу. Виявлено, що простір міста у текстах автора обох періодів перетворено на знакову культурну дошку, що уможливлює авторське осмислення історичних травм колоніального, постколоніального та імперського режимів в Магрибі та на Близькому Сході в др. пол. ХХ ст., а також на психологічний екран його особистісного психологічного ґештальту.
______________
Література
- Анатомія міста: Київ. Урбаністичні студії (Київ, Смолоскип», 2012), 195.
- Кобчінська, О. «Архітектура східного міста в мультикультурній прозі Тагара Бен.» Джеллуна Літературознавчі студії 29 (2010): 186–191.
- Рикер, П. Повествовательная идентичность, доступ http://www.philosophy.ru/ library/ricoeur/iden.html
- Шафранская,Э. Ф. «Мифопоэтика иноэтнокультурного текста в русской прозе XX–XXI вв..» Автореф. дисс. д-ра филол. наук, Волгоград,
- Ben Jelloun Т. Harrouda (Paris, Denoël, 1973), 178.
- Ben Jelloun T. La nuit sacrée (Paris, Éditions du Seuil, 1987),
- Ben Jelloun T. L’écrivain public (Paris, Editions du seuil, 1983),
- Ben Jelloun T. Poésies complètes (Paris: Gallimard, 1995),
- Ben Ouanes K. «L’Itinéraire de la Parole dans l’oeuvre romanesque de Tahar Ben Jelloun.» Stratégies d’écriture, Tahar Ben Jelloun, sous la direction de Mansour M’HENNI (Paris ? L’Harmattan, 1993): 35–49.
- Kamal-Trense N. Tahar Ben Jelloun. L’écrivain des villes (Paris: L’Harmattan, 1998),
- Mounia, La carnavalisation dans le roman maghrébin de langue française, mode d’accès http://www.montraykreyol.org/IMG/pdf/La_carnavalisation_dans_le_roman_ maghrebin_de_langue_francaise.pdf.