КОМУНІКАТИВНО-ДИСКУРСИВНІ СТРАТЕГІЇ СТВОРЕННЯ ОБРАЗУ КИТАЮ В УКРАЇНСЬКОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ

Автор(и)

  • Сунь Цин аспірант кафедри української мови та прикладної лінгвістики Київський національний університет імені Тараса Шевченка (Міністерство освіти і науки України) 01601, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, 14

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-6530.2025.47.14

Ключові слова:

Китай, комунікативно-дискурсивні стратегії, комунікативні тактики, українські ЗМІ, медіадискурс, лінгвопрагматичний підхід, медіарепрезентація, інформаційний простір

Анотація

У статті розглянуто комунікативно-дискурсивні стратегії формування образу Китаю в українському інформаційному просторі, що базується на жанрово-дискурсивному та лінгвопрагматичному підходах, які дозволяють систематизувати жанрові особливості подачі інформації та виявити риторичні прийоми і комунікативні стратегії, характерні для новинних агентств, аналітичних видань, економічних та суспільно-політичних ЗМІ, а також соціальних платформ, зокрема Facebook, Telegram, YouTube та Medium, що забезпечує багатовимірність дослідження медійних дискурсів та сприяє виявленню їх впливу на формування міжнародного іміджу країни. У процесі дослідження використано методи дискурс-аналізу, контент-аналізу та порівняльного аналізу, що дозволило виокремити домінантні риторичні прийоми та жанрові характеристики подачі інформації, які формують амбівалентне сприйняття образу Китаю в українському інформаційному просторі, підтверджуючи багатогранність підходів до медійного позиціонування міжнародних акторів.

_____________

Література:

  1. Fairclough, N. (1995). Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. London: Longman. https://www.felsemiotica.com/descargas/Fairclough-Norman-Critical-Discourse-Analysis.-The-Critical-Study-of-Language.pdf
  2. van Dijk, T. A. (2008). Discourse and Power. London: Palgrave Macmillan.
  3. Perelman, Ch. (1982). The Realm of Rhetoric. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
  4. Foucault, M. (1972). The Archaeology of Knowledge. London: Tavistock Publications. https://books.google.com.ua/books?id=kyKuUTYEn5sC&pg=PR3&hl=ru&source=gbs_selected_pages&cad=1#v=onepage&q&f=false
  5. Nye, J. S. (2005). Soft Power: The Means to Success in World Politics. New York: Public Affairs. http://www.tinyurl.com/2b5wv9az
  6. Fuchs, C. (2021). Social Media: A Critical Introduction (3rd ed.). London: Sage. https://fuchsc.net/wp-content/SocM_Preface_Intro.pdf
  7. Укрінформ. (2021, 22 квітня, 16:55). Китай взяв зобов'язання до 2060 року досягти нульових викидів CO₂. https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3233118-kitaj-vzav-zobovazanna-do-2060-roku-dosagti-nulovih-vikidiv-co2.html (Дата звернення 17.03.2025).
  8. РБК-Україна. (2021, 18 квітня, 05:16). США і Китай об'єднають зусилля, аби перешкодити змінам клімату. https://www.rbc.ua/ukr/news/ssha-kitay-obedinyat-usiliya-chtob-pomeshat-1618712290.html (Дата звернення 17.03.2025).
  9. Дзеркало тижня. (2025, 09 березня, 15:55). Китай зробив висновки з першої торгової війни з Трампом і змінив тактику на тлі нових тарифів – AP. https://zn.ua/ukr/china/kitaj-zrobiv-visnovki-z-pershoji-torhovoji-vijni-z-trampom-i-zminiv-taktiku-na-tli-novikh-tarifiv-ap.html
  10. Дзеркало тижня. (2025, 31 січня, 05:27). Китай планує закрити Панамський канал – Марко Рубіо. https://zn.ua/ukr/usa/kitaj-planuje-zakriti-panamskij-kanal-marko-rubio.html
  11. Європейська правда. (2021, 26 березня, 15:00). Пекін взявся за санкції: як далеко зайде конфлікт Китаю та ЄС. https://www.eurointegration.com.ua/articles/2021/03/26/7121377/
  12. Європейська правда. (2021, 14 липня, 10:32). Китайські інвестиції: досвід Східної Європи для України. Відповідаємо на ключові питання. https://www.eurointegration.com.ua/articles/2021/07/14/7125417/
  13. Економічна правда. (2025, 4 березня, 12:31). Китайський виробник електромобілів BYD залучає 5,6 мільярда доларів для експансії за кордон. https://epravda.com.ua/biznes/ kitayskiy-gigant-byd-zaluchaye-5-6-mlrd-dol-dlya-globalnoji-ekspansiji-#:~:text=Китайський%20виробник%20електромобілів%20BYD%20залучає,доларів%20для%20експансії%20за%20кордон&text=Китайський%20лідер%20з%20виробництва%20електромобілів,Про%20це%20пише%20Financial%20Times
  14. Мінфін. (2024, 12 лютого, 14:55). Китай найбільш зацікавлений у завершенні війни в Україні: 5 фактів, які це підтвердять. https://minfin.com.ua/ua/2024/02/12/121377682/
  15. Економічна правда. (2023, 20 вересня, 11:57). Масштабні субсидії Китаю у виробництво електромобілів потребують розслідування – ЄК. https://epravda.com.ua/news/2023/09/20/704537/
  16. Лівий берег. (2023, 2 червня, 14:35). Війна в Україні не змінила поглядів Китаю щодо можливого нападу на Тайвань, – Міжнародний інститут стратегічних досліджень. https://lb.ua/world/2023/06/02/558491_viyna_ukraini_ zminila_poglyadiv.html
  17. Главком. (2024, 27 липня, 09:07). Зрозуміти Китай. Чи може Пекін зупинити війну в Україні? (Частина 1). https://lb.ua/world/2024/07/27/626275_zrozumiti_kitay_chi_mozhe_pekin.html
  18. Голос України. (2022, 09 лютого). Етнічна політика Китаю: історія і сучасність. https://www.golos.com.ua/article/355972
  19. Урядовий кур’єр. (2024, 23 квітня). Китай відкидає звинувачення у підтримці російського вторгнення в Україну. https://ukurier.gov.ua/uk/news/kitaj-vidkidaye-zvinuvachennya-u-pidtrimci-rosijsk/
  20. Facebook (2024, 12 березня). https://www.facebook.com/
  21. Medium (2024, 05 лютого). https://medium.com/
  22. Youtube (2024, 21 січня). https://www.youtube.com/
  23. Instagram (2024, 14 березня). https://www.instagram.com/

Завантаження

Опубліковано

2025-04-01

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Цин, С. (2025). КОМУНІКАТИВНО-ДИСКУРСИВНІ СТРАТЕГІЇ СТВОРЕННЯ ОБРАЗУ КИТАЮ В УКРАЇНСЬКОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ. ПРОБЛЕМИ СЕМАНТИКИ, ПРАГМАТИКИ ТА КОГНІТИВНОЇ ЛІНГВІСТИКИ, 1(47), 154-164. https://doi.org/10.17721/2663-6530.2025.47.14

Схожі статті

1-10 з 79

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.