КОНСТРУЮВАННЯ ІМІДЖУ КИТАЮ В ЗАХІДНИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ ЗМІ: ЛІНГВІСТИЧНИЙ АНАЛІЗ МЕТАФОРИЧНИХ ВИРАЗІВ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-6530.2024.46.11Ключові слова:
linguistic manipulation, national identity, media discourse, Chinese image, cognitive linguistics, discourse analysis, intercultural communicationАнотація
Формування національної ідентичності Китаю в глобальному контексті є важливим аспектом сучасного медіа-дискурсу, що суттєво впливає на сприйняття країни на міжнародній арені, критичний аналіз мовних маніпуляцій та дискурсивних стратегій, які використовуються в медіа, набуває особливої актуальності, адже в умовах глобалізації медіа стають потужним інструментом формування громадської думки, тому важливо досліджувати, яким чином мовні маніпуляції впливають на імідж Китаю, зокрема в контексті міжкультурних комунікацій.
У статті використано методи когнітивної лінгвістики та дискурс-аналізу, які передбачають проведення як кількісного, так і якісного аналізу медіа-текстів, де кількісний аналіз дозволяє виявити частоту вживання специфічних лексичних одиниць і риторичних фігур, що впливають на формування образу Китаю, а якісний – сприяє глибшому розумінню концептуальних метафор та комунікативних стратегій, які використовуються для формування наративів, що відображають соціальні та культурні контексти.
Виявлено, що мовні маніпуляції в медіа суттєво впливають на сприйняття Китаю як країни на міжнародній арені, формуючи як позитивні, так і негативні наративи, оскільки конкретні риторичні прийоми, які використовуються в медіа, можуть підкреслювати або знецінювати імідж країни. Водночас кількісний аналіз засвідчив наявність маніпулятивних аспектів у медіа-дискурсі, тоді як якісний – виявив інтенційність комунікативних стратегій, які формують сприйняття Китаю в свідомості аудиторії.
Отримані результати підтверджують, що критичний аналіз медійного контенту з огляду на лінгвістичні та дискурсивні стратегії є необхідним для розуміння сучасних соціокультурних процесів і міжнародних відносин, оскільки мовні маніпуляції в медіа є важливим аспектом, що потребує подальшого вивчення в контексті глобалізації, де дослідження образу Китаю в медіа не лише розкриває механізми формування національної ідентичності, але й відзначає важливість врахування культурних і соціальних контекстів, які впливають на сприйняття країни.
____________
Література:
- Бондаренко,Я. О. (2019). Концептуальні метафори як вияв когнітивної діяльності мовної особистості в сучасному англо– та українськомовному публіцистичному дискурсі. http://rep.knlu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/787878787/1328/Nvkyu_2019_38_4. pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Лаврухін,В. Л. (2021). Когнітивна метафора як дискурсивний засіб репрезентації авторських інтенцій. http://zfs–journal.uzhnu.uz.ua/archive/26/part_1/34.pdf
- Стрюк,Т. (2020). Потенціал когнітивної метафори в політичному телеінтерв’ю Петра Порошенка. https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/3042
- Lakoff,, & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
- Wodak, (2015). Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory, and Methodology. In C. Rentoumi & E. Z. Kossyva (Eds.), Critical Discourse Analysis: A Primer (pp. 78-104). Cambridge: Cambridge University Press.
Джерела ілюстративного матеріалу:
- Громадське радіо. (2023, October 20). Інтерв’ю з Павлом Клімкіним. Давши Україні ATACMS, США підняли ставки, Тетяна Трощинська. https://hromadske.radio/podcasts/ tsey-tyzhden/davshy-ukraini-atacms-ssha-pidnialy-stavky-pavlo-klimkin
- Економічна правда. (2019, June 8). Посол Італії: Україна – це наступне економічне диво, маленький Китай. https://epravda.com.ua/news/2019/06/8/648580/
- Економічна правда. (2023, August 21). WSJ заявила про "занепад" 40-річного економічного буму в Китаї, Лія Ільченко. https://epravda.com.ua/news/2023/08/21/703420/
- Радіо Свобода. (2021, October 1). Китайські інвестиції в Україні: вікно можливостей чи ризик? Солонина Євген. https://www.radiosvoboda.org/a/kytai-ukrayina-investytsiyi-kredyty-knr-kpk/31487078.html
- Радіо Свобода. (2024, March 23). Де «лінія Зеленського»? Хто мав побудувати фортифікації і що з ними тепер, Кацан Ольга. https://www.radiosvoboda.org/a/shcho-vidbuvayet%CA%B9sya-z-fortyfikatsiyamy/32873058.html
- Слово і Діло. (2023, March 2). Китай як торговельний партнер України: як змінювалися обсяги експорту та імпорту. https://www.slovoidilo.ua/2023/03/02/infografika/ekonomika/ kytaj-yak-torhovelnyj-partner-ukrayiny-yak-zminyuvalysya-obsyahy-eksportu-ta-importu
- Укрінформ. (2024, July 17). Китай може зіграти продуктивну роль у припиненні війни в Україні – Держдеп. https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3886032-kitaj-moze-zigrati-produktivnu-rol-u-pripinenni-vijni-v-ukraini-derzdep.html
- (2023, November 3). Філософія, бізнес та єдність у розвитку: Як концепція конфуціанства змінила сучасний Китай. https://economistua.com/filosofiya-biznes-ta-yednist-u-rozvytku-yak-kontseptsiya-konfutsianstva-zminyla-suchasnyj-kytaj/
- (2024). Коментар Олени: “Чи варто нам співпрацювати з країною, де немає свободи слова?”. https://facebook.com
- (2024). Коментар @GlobalInsight: “Китай став економічним дивом, яке варто вивчати”. https://twitter.com
- ВВС. (2024, April 16). China economy grows faster than expected in first quarter, Mariko Oi. https://www.bbc.com/news/business-68823396
- Blog by William A. Callahan. (2019, February 14). China’s Great Wall reminds us that walls are not good or evil. What’s important is who controls who flows through them. https://www.google.com/search?q=China%E2%80%99s+Great+Wall%3A+A+Symbol+of+Isolation%3F&oq=China%E2%80%99s+Great+Wall%3A+A+Symbol+of+Isolation%3F&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTIwMDJqMGoxNagCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8
- (2024, September 16). China's access to Western markets is reshaping globalization, Djoomart Otorbaev. https://news.cgtn.com/news/2024-09-16/China-s-access-to-Western-markets-is-reshaping-globalization-1wWdC7e8T6M/p.html
- Global Times. (2024). China as a key global growth driver. https://www.globaltimes.cn/page/202403/1309390.shtml
- (2024). https://www.instagram.com/vunderkind_z_pelushok/p/китай-це-древня-країна-з-тисячолітньою-історією-і-культурою-приказки-та-прислівя/
- Published online by Cambridge University Press. (2022, June 6). Questions for Hierarchical Confucianism. Ziliotti Elena. https://www.cambridge.org/core/journals/review-of-politics/article/questions-for-hierarchical-confucianism/475508468FB332C9825395B6F2D5C0BF?utm_source=chatgpt.com
- The Economist. (2024, June 15). China has become a scientific superpower. https://www.economist.com/science-and-technology/2024/06/12/china-has-become-a-scientific-superpower
- The Guardian. (2024, May 1). China erases memory of ‘white paper’ protests in further threat to journalism. https://www.theguardian.com/global-development/2024/may/01/chinas-authorities-erase-memory-white-paper-protests-in-tightening-of-censorship-press-freedom
- The New York Times. (2022, November 28). Chinese Unrest Over Lockdown Upends Global Economic Outlook, Patricia Cohen. https://www.nytimes.com/2022/11/28/business/economy/ china-unrest-global-economy.html
- The World Economic Forum. (2024, June 27). Where is China’s economy headed? https://www.weforum.org/stories/2024/06/china-economic-outlook-growth-trade/
- (2024). https://www.tiktok.com
- United World International. (2024, June 13). The “Chinese dragon” is awakening, and the “American Empire” is tottering in the sands of the Middle East. https://unitedworldint.com/35024-the-chinese-dragon-is-awakening-and-the-american-empire-is-tottering-in-the-sands-of-the-middle-east/
- (2024, April 18). Chine: Un Géant Économique à l’Avenir Incertain. https://www.veracash.com/fr/blog/chine-un-geant-economique-a-lavenir-incertain#:~:text=Le%20PIB%20chinois%2C%20qui%20%C3%A9tait,25%20000%20milliards%20de%20dollars%20.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Сунь Цин
TЦя робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.