КОНСТРУЮВАННЯ ІМІДЖУ КИТАЮ В ЗАХІДНИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ ЗМІ: ЛІНГВІСТИЧНИЙ АНАЛІЗ МЕТАФОРИЧНИХ ВИРАЗІВ

Автор(и)

  • Сунь Цин аспірант кафедри української мови та прикладної лінгвістики Київський національний університет імені Тараса Шевченка (Міністерство освіти і науки України) 01601, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, 14 https://orcid.org/0009-0001-6691-8223

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-6530.2024.46.11

Ключові слова:

linguistic manipulation, national identity, media discourse, Chinese image, cognitive linguistics, discourse analysis, intercultural communication

Анотація

Формування національної ідентичності Китаю в глобальному контексті є важливим аспектом сучасного медіа-дискурсу, що суттєво впливає на сприйняття країни на міжнародній арені, критичний аналіз мовних маніпуляцій та дискурсивних стратегій, які використовуються в медіа, набуває особливої актуальності, адже в умовах глобалізації медіа стають потужним інструментом формування громадської думки, тому важливо досліджувати, яким чином мовні маніпуляції впливають на імідж Китаю, зокрема в контексті міжкультурних комунікацій.

У статті використано методи когнітивної лінгвістики та дискурс-аналізу, які передбачають проведення як кількісного, так і якісного аналізу медіа-текстів, де кількісний аналіз дозволяє виявити частоту вживання специфічних лексичних одиниць і риторичних фігур, що впливають на формування образу Китаю, а якісний – сприяє глибшому розумінню концептуальних метафор та комунікативних стратегій, які використовуються для формування наративів, що відображають соціальні та культурні контексти.

Виявлено, що мовні маніпуляції в медіа суттєво впливають на сприйняття Китаю як країни на міжнародній арені, формуючи як позитивні, так і негативні наративи, оскільки конкретні риторичні прийоми, які використовуються в медіа, можуть підкреслювати або знецінювати імідж країни. Водночас кількісний аналіз засвідчив наявність маніпулятивних аспектів у медіа-дискурсі, тоді як якісний – виявив інтенційність комунікативних стратегій, які формують сприйняття Китаю в свідомості аудиторії.

Отримані результати підтверджують, що критичний аналіз медійного контенту з огляду на лінгвістичні та дискурсивні стратегії є необхідним для розуміння сучасних соціокультурних процесів і міжнародних відносин, оскільки мовні маніпуляції в медіа є важливим аспектом, що потребує подальшого вивчення в контексті глобалізації, де дослідження образу Китаю в медіа не лише розкриває механізми формування національної ідентичності, але й відзначає важливість врахування культурних і соціальних контекстів, які впливають на сприйняття країни.

____________

Література:

  1. Бондаренко,Я. О. (2019). Концептуальні метафори як вияв когнітивної діяльності мовної особистості в сучасному англо– та українськомовному публіцистичному дискурсі. http://rep.knlu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/787878787/1328/Nvkyu_2019_38_4. pdf?sequence=1&isAllowed=y
  2. Лаврухін,В. Л. (2021). Когнітивна метафора як дискурсивний засіб репрезентації авторських інтенцій. http://zfs–journal.uzhnu.uz.ua/archive/26/part_1/34.pdf
  3. Стрюк,Т. (2020). Потенціал когнітивної метафори в політичному телеінтерв’ю Петра Порошенка. https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/3042
  4. Lakoff,, & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
  5. Wodak, (2015). Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory, and Methodology. In C. Rentoumi & E. Z. Kossyva (Eds.), Critical Discourse Analysis: A Primer (pp. 78-104). Cambridge: Cambridge University Press.

Джерела ілюстративного матеріалу:

  1. Громадське радіо. (2023, October 20). Інтерв’ю з Павлом Клімкіним. Давши Україні ATACMS, США підняли ставки, Тетяна Трощинська. https://hromadske.radio/podcasts/ tsey-tyzhden/davshy-ukraini-atacms-ssha-pidnialy-stavky-pavlo-klimkin
  2. Економічна правда. (2019, June 8). Посол Італії: Україна – це наступне економічне диво, маленький Китай. https://epravda.com.ua/news/2019/06/8/648580/
  3. Економічна правда. (2023, August 21). WSJ заявила про "занепад" 40-річного економічного буму в Китаї, Лія Ільченко. https://epravda.com.ua/news/2023/08/21/703420/
  4. Радіо Свобода. (2021, October 1). Китайські інвестиції в Україні: вікно можливостей чи ризик? Солонина Євген. https://www.radiosvoboda.org/a/kytai-ukrayina-investytsiyi-kredyty-knr-kpk/31487078.html
  5. Радіо Свобода. (2024, March 23). Де «лінія Зеленського»? Хто мав побудувати фортифікації і що з ними тепер, Кацан Ольга. https://www.radiosvoboda.org/a/shcho-vidbuvayet%CA%B9sya-z-fortyfikatsiyamy/32873058.html
  6. Слово і Діло. (2023, March 2). Китай як торговельний партнер України: як змінювалися обсяги експорту та імпорту. https://www.slovoidilo.ua/2023/03/02/infografika/ekonomika/ kytaj-yak-torhovelnyj-partner-ukrayiny-yak-zminyuvalysya-obsyahy-eksportu-ta-importu
  7. Укрінформ. (2024, July 17). Китай може зіграти продуктивну роль у припиненні війни в Україні – Держдеп. https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3886032-kitaj-moze-zigrati-produktivnu-rol-u-pripinenni-vijni-v-ukraini-derzdep.html
  8. (2023, November 3). Філософія, бізнес та єдність у розвитку: Як концепція конфуціанства змінила сучасний Китай. https://economistua.com/filosofiya-biznes-ta-yednist-u-rozvytku-yak-kontseptsiya-konfutsianstva-zminyla-suchasnyj-kytaj/
  9. (2024). Коментар Олени: “Чи варто нам співпрацювати з країною, де немає свободи слова?”. https://facebook.com
  10. (2024). Коментар @GlobalInsight: “Китай став економічним дивом, яке варто вивчати”. https://twitter.com
  11. ВВС. (2024, April 16). China economy grows faster than expected in first quarter, Mariko Oi. https://www.bbc.com/news/business-68823396
  12. Blog by William A. Callahan. (2019, February 14). China’s Great Wall reminds us that walls are not good or evil. What’s important is who controls who flows through them. https://www.google.com/search?q=China%E2%80%99s+Great+Wall%3A+A+Symbol+of+Isolation%3F&oq=China%E2%80%99s+Great+Wall%3A+A+Symbol+of+Isolation%3F&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTIwMDJqMGoxNagCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8
  13. (2024, September 16). China's access to Western markets is reshaping globalization, Djoomart Otorbaev. https://news.cgtn.com/news/2024-09-16/China-s-access-to-Western-markets-is-reshaping-globalization-1wWdC7e8T6M/p.html
  14. Global Times. (2024). China as a key global growth driver. https://www.globaltimes.cn/page/202403/1309390.shtml
  15. (2024). https://www.instagram.com/vunderkind_z_pelushok/p/китай-це-древня-країна-з-тисячолітньою-історією-і-культурою-приказки-та-прислівя/
  16. Published online by Cambridge University Press. (2022, June 6). Questions for Hierarchical Confucianism. Ziliotti Elena. https://www.cambridge.org/core/journals/review-of-politics/article/questions-for-hierarchical-confucianism/475508468FB332C9825395B6F2D5C0BF?utm_source=chatgpt.com
  17. The Economist. (2024, June 15). China has become a scientific superpower. https://www.economist.com/science-and-technology/2024/06/12/china-has-become-a-scientific-superpower
  18. The Guardian. (2024, May 1). China erases memory of ‘white paper’ protests in further threat to journalism. https://www.theguardian.com/global-development/2024/may/01/chinas-authorities-erase-memory-white-paper-protests-in-tightening-of-censorship-press-freedom
  19. The New York Times. (2022, November 28). Chinese Unrest Over Lockdown Upends Global Economic Outlook, Patricia Cohen. https://www.nytimes.com/2022/11/28/business/economy/ china-unrest-global-economy.html
  20. The World Economic Forum. (2024, June 27). Where is China’s economy headed? https://www.weforum.org/stories/2024/06/china-economic-outlook-growth-trade/
  21. (2024). https://www.tiktok.com
  22. United World International. (2024, June 13). The “Chinese dragon” is awakening, and the “American Empire” is tottering in the sands of the Middle East. https://unitedworldint.com/35024-the-chinese-dragon-is-awakening-and-the-american-empire-is-tottering-in-the-sands-of-the-middle-east/
  23. (2024, April 18). Chine: Un Géant Économique à l’Avenir Incertain. https://www.veracash.com/fr/blog/chine-un-geant-economique-a-lavenir-incertain#:~:text=Le%20PIB%20chinois%2C%20qui%20%C3%A9tait,25%20000%20milliards%20de%20dollars%20.

Завантаження

Опубліковано

2024-12-10

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Цин, С. (2024). КОНСТРУЮВАННЯ ІМІДЖУ КИТАЮ В ЗАХІДНИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ ЗМІ: ЛІНГВІСТИЧНИЙ АНАЛІЗ МЕТАФОРИЧНИХ ВИРАЗІВ. ПРОБЛЕМИ СЕМАНТИКИ, ПРАГМАТИКИ ТА КОГНІТИВНОЇ ЛІНГВІСТИКИ, 1(46), 136-156. https://doi.org/10.17721/2663-6530.2024.46.11

Схожі статті

1-10 з 226

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>